schoolkinderen

BERICHTEN OVER "KIJK ONS EENS"
schoolkinderen - jan/09 project in de Nieuwsbrief
- sep/08 'Kijk Ons Eens' geeft presentaties
- jul/08 'Kijk Ons Eens' jongeren actief in Suriname!
- jun/08 Surinaamse omgangsvormen leren
- jun/08 'Kijk Ons Eens' gaat naar Suriname!
- apr/08 begeleiders 'Kijk Ons Eens' project
- mrt/08 informatiebijeenkomst 31 maart
- mrt/08 subsidieaanvraag is ingediend
- mrt/08 filmpjes maken en presentaties geven
- mrt/08 'Kijk ons eens': vakantie en werken in Suriname
- mrt/08 informatie over Xplore

- ander nieuws

PROJECT IN DE NIEUWSBRIEF
(januari 2009)

Uit Nieuwsbrief nummer 7:

deelnemer Farid filmt Frits Dinge

Deze zomer is opnieuw een groep Noord-Hollandse jongeren via Stichting Unu Pikin naar Suriname geweest. De 11 jongeren hebben in de sociale werkplaats gewerkt, twee sportmiddagen georganiseerd in Paramaribo en in Kajana, een dorp in het binnenland van Suriname, en een filmproject gedaan met jongeren van de werkplaats en kinderen van de lagere school OS II te Geyersvlijt.

Op de foto hier boven filmt deelnemer Farid meneer Frits Dinge, tijdens een rondleiding door het dorp Kajana. Meneer Frits zet zich in voor de kinderen en jongeren van het dorp door het realiseren van onderwijsprojecten. Onze 'Kijk Ons Eens' jongeren hebben de kleuterschool opgeruimd en een sportmiddag georganiseerd.

Naast deze activiteiten, hebben de jongeren gesprekken gevoerd om informatie in te winnen over andere projecten.

- Met Peter-Derrek Hof, hoofd ontwikkelings-samenwerking van de Nederlandse Ambassade.

- Met Hellen Kamperveen van de Jeugd Theaterschool On Stage, over de doelen van de school en de financiering uit fondsen.

- Met Letitia Vriesde, die met eenvoudige middelen bezig is atletiek te bevorderen.

- En met vrijwilligers van verschillende organisaties.

Dankzij donaties uit Nederland kon de groep veel geschenken uitdelen, zoals spelmaterialen, pennen en schriften. De deelnemers hadden een voorraadje in hun bagage meegenomen, de rest van de spullen werd later met de container aangevoerd.

Voor 'Kijk Ons Eens' heeft Unu Pikin geld gekregen van Xplore. Dit is een subsidieprogramma voor uitwisselingen en stages in ontwikkelingslanden, voor jongeren tussen de 12 en 30 jaar. Xplore wordt uitgevoerd door het Nederlands Jeugdinstituut / NJi in opdracht van het Ministerie van Buitenlandse zaken. Verder heeft KOE steun ontvangen van De Hypotheker Hoorn, Action Enkhuizen, Sokudo Gym, e.v.a.

Iedereen hartelijk bedankt voor je bijdrage!

'KIJK ONS EENS' GEEFT PRESENTATIES
(september 2008)

Maren op een verjaardagsfeest

De 11 Noord-Hollandse deelnemers van Kijk Ons Eens zijn al weer terug in Nederland. Ze zijn nu druk bezig met het geven van presentaties. Door middel van die presentaties vertellen ze anderen wat ze in Suriname hebben gedaan. Maar ze informeren de mensen ook over de vele organisaties die in Suriname met ontwikkelingssamenwerking bezig zijn.

Tijdens hun verblijf in Suriname hebben de jongeren zich ingezet voor het werk van Stichting Unu Pikin. Ze hebben een paar dagen mee geholpen in de sociale werkplaats, ze hebben op een school een kinder-filmproject gedaan en ze hebben sportmiddagen georganiseerd in Paramaribo en Kajana, een dorpje in het binnenland van Suriname.

Priscilla voor de klas

De jongeren hebben kennisgemaakt met verschillende projecten die te maken hebben met ontwikkelingssamenwerking. Unu Pikin, natuurlijk. Maar ook met de jeugdtheaterschool van Helen Kamperveen, die deze actrice met steun van Nederlandse fondsen heeft kunnen starten. De deelnemers hebben een gesprek gehad met oud atletiek kampioene Letitia Vriesde die onder zeer eenvoudige omstandigheden de kinderen in Suriname kennis wil laten maken met atletiek. En in Kajana hebben ze Nederlandse en Vlaamse vrijwilligers ontmoet, die zich samen met dorpsbewoner meneer Frits inzetten voor het onderwijs in het dorp.

Nu geven de jongeren presentaties op hun vroegere school, op de stageplek of werk, op een verjaardagsfeest, in de kerk, tijdens braderieën etc. etc. Wil je meer weten over deze presentaties, neem dan contact met ons op. Wil je meer weten over hun ervaringen in Suriname, neem dan een kijkje op hun weblog!

- top / home -

'KIJK ONS EENS' JONGEREN ACTIEF IN SURINAME!
(juli 2008)

Suriname!

De jongeren van 'Kijk Ons Eens' zijn inmiddels al weer een week actief in Suriname!

José verteld:

"... We konden daarna veilig het pondje in. De fietsen werden er ook ingezet. Met het pondje vaarde we naar Commewijne. Toen we daar aan kwamen zagen we een bakkerij. Sommige van de groep hebben daar een broodje of drinken gekocht. We stapten op onze fiets voor een mooie route en de mooie natuur.

Voordat we naar de open lucht museum gingen, hielden we eerst even pauze. Daar hebben we lekker onze benen even uitgestrekt. Een brandweerman wilde ons wat geschiedenis bijbrengen en kon de mooiste verhalen vertellen. Bij het open lucht museum kregen we een rondleiding. De gids vertelde hoe de gevaarlijkste gevangenen daar werden opgesloten. Er waren ook isoleercellen en diegene zat er 7 dagen in een donkere cel zonder brood en drinken. Dat overleefde niemand..."

Meer lezen? Kijk op hun eigen weblog: kijkonseens.punt.nl.

SURINAAMSE OMGANGSVORMEN LEREN
(juni 2008)

Als onderdeel van de voorbereiding op hun verblijf in Suriname hebben de deelnemers van 'Kijk Ons Eens' deelgenomen aan een workshop over de in Suriname gebruikelijke omgangsvormen. Deze voorlichtingsworkshop werd gegeven door Surinaamse jongeren.

logo Caribiana.nl

Op de website van Caribiana, het onderdeel van de Wereldomroep voor Caribisch nieuws, is hier over te lezen. Vergeet vooral ook niet te luisteren naar het radioverslag van Sam Jones dat ter plekke is gemaakt.

- top / home -

'KIJK ONS EENS' GAAT NAAR SURINAME!
(juni 2008)

groepsfoto Kijk Ons Eens

De subsidieaanvraag is goedgekeurd, de deelnemers van het project 'Kijk Ons Eens' gaan naar Suriname! De afgelopen weken zijn ze al bezig geweest met de nodige voorbereidingen, de komende tijd zal dit nog intensiever gaan gebeuren. Nu wordt het tijd om vliegtickets te gaan regelen, inentingen te gaan krijgen, verzekeringen af te sluiten, etc.

BEGELEIDERS 'KIJK ONS EENS' PROJECT
(apr 2008)

Het Kijk Ons Eens project wordt begeleid door Georgette en Marloes. Hoe zijn zij met dit vrijwilligersproject in aanraking gekomen, wat is hun reden om mee te doen?

Georgette

Georgette: "Ik ben met dit project in aanraking gekomen doordat ik vorig jaar een advertentie in het Westfries-Weekblad las. Stichting Unu Pikin was op zoek naar jongeren die een uitdaging aan wilden gaan, door in Suriname 3 weken vrijwilligerswerk te gaan verrichten. Ik ben naar de informatiemiddag gegaan en heb me opgegeven voor de selectie. Ik werd gekozen en ben dus voor 3 weken naar Suriname geweest. Dit project heette GEEF JEZELF KLEUR. Het werd een onvergetelijke tijd voor mij. En ik wist hierdoor zeker dat ik nog een keer terug wilde gaan.

Ik bleef in Nederland contact met een van de leidsters houden (Susanne Dekkers). Zij is medebestuurslid van de stichting. Susanne is dit jaar naar Suriname geëmigreerd. Daardoor was er niemand meer die vanuit Nederland een nieuw project zou kunnen opzetten. Susanne wist dat ik heel graag nog een keer naar Suriname terug wilde gaan en heeft mij daarom gevraagd of ik een nieuw project zou willen opzetten. Ik heb hier lang over nagedacht en heb de kans aangepakt. Ik heb mijn nicht Marloes gevraagd of zij met mij samen wilde werken. En zij zei meteen "ja".

Na veel overleg is toen KIJK ONS EENS ontstaan."

Marloes

Marloes:"Via mijn nicht Georgette ben ik in contact gekomen met Stichting Unu Pikin. Omdat degene die vorig jaar het project GeefJezelfKleur georganiseerd had dit jaar zelf in Suriname zit, is er gevraagd aan de deelnemers van vorig jaar of er iemand was die het project van dit jaar wilde organiseren. Toen ik dit hoorde, wilde ik er voor gaan. Ikzelf heb namelijk Vrijetijdsmanagement gestudeerd en daar past dit project helemaal in. Helemaal omdat ik zelf helemaal gek ben van kinderen en sport en spel.

De combinatie van de organisatie van dit ontwikkelingsproject tezamen met het helpen van deze kinderen maakt de tijd en inzet die wij erin steken alles waard. Ik kan niet wachten om die kinderen in Surniame te zien en ze te helpen op allerlei mogelijke manieren, en dan met name de manieren waarom wij als stichting erheen gaan. De combinatie van sport en spel en film maar ook werken op de werkplaats maakt deze reis om tot nooit te vergeten. En als je dan ook nog eens begeleider bent van zo een reis, is de voldoending die je krijgt nog 10x zoveel dan als je alleen op reis zou gaan en daar helpen.

Samen met 12 deelnemers heb we tweewekelijks bijeenkomsten, dit om de teampspirit te laten groeien en de kennis van Suriname te vergroten. Dit zodat ook de deelnemers een veel beter gevoel hebben als ze eenmaal in suriname zitten.

Ik heb er veel zin in en hoop dat al de tijd en inzet die wij als groep er in steken zich dan ook dubbel en dwars terugbetaalt. Want zeg nou zelf, een glimlach van een kind doet toch wonderen?".

INFORMATIEBIJEENKOMST 31 MAART
(mrt 2008)

informatie flyer over 'Kijk ons eens'

De infobijeenkomst van het nieuwe vrijwilligersproject 'Kijk ons eens' was een succes! Er zijn 22 geďnteresseerden op af gekomen. Hieruit zijn er 12 uitgekozen om mee te doen met dit project. De deelnemers zullen nu verscheidende keren bij elkaar gaan komen om zich goed voor te bereiden. Uiteraard is doorgang hiervan alleen mogelijk als de subsidieaanvraag bij Xplore goedgekeurd wordt.

Wij houden u via deze pagina op de hoogte!

SUBSIDIEAANVRAAG IS INGEDIEND
(mrt 2008)

De subsidieaanvraag is bij Xplore ingediend. Het is nog niet zeker of het project door zal gaan, maar begeleiders Marloes Langedijk en Georgette Berkhout verwachten van wel. Georgette is afgelopen zomer al in Suriname geweest, als deelnemer van Geef jezelf kleur!, een ander vrijwilligersproject van Stichting Unu Pikin. Toen hebben de deelnemers een nieuwe schoolbibliotheek ingericht en samen met de jongeren van de sociale werkplaats oud schoolmeubilair opgeknapt. Er is hard gewerkt, maar er was natuurlijk ook tijd voor ontspanning. Vooral het bezoek aan het binnenland was indrukwekkend, met de prachtige natuur en de vriendelijke mensen. Lees er meer over in hun eigen weblog.

FILMPJES MAKEN EN PRESENTATIES GEVEN
(mrt 2008)

twee jongeren van de werkplaats interviewen elkaar

De hoofdactiviteit van 'Kijk ons eens' is het maken van filmpjes. De deelnemers gaan kinderen en jongeren begeleiden in het filmen van hun eigen leven, waar ze wonen en wat zij doen in hun vrije tijd. De Surinaamse jongeren nemen de Nederlandse jongeren mee naar hun school, hun huis, naar hun vrijetijdsclubs, voetbalclub, zangvereniging etc. Hiervan worden korte portretjes gemaakt die na terugkomst in Nederland worden gebruikt om anderen te vertellen over het leven in een ontwikkelingsland als Suriname. Het geven van dit soort presentaties is een belangrijk onderdeel van het project.

'KIJK ONS EENS': VAKANTIE EN WERKEN IN SURINAME
(mrt 2008)

Opnieuw biedt Stichting Unu Pikin jongeren de kans om naar Suriname te gaan en daar een unieke ervaring op te doen. Deze zomer kunnen 12 jongeren voor drie weken naar Suriname om bij Unu Pikin vrijwilligerswerk te doen.

logo Kijk ons eens

Het nieuwe project 'Kijk ons eens' start in april met bijeenkomsten om de deelnemers voor te bereiden op de reis. In Suriname gaan de deelnemers in de sociale werkplaats aan de slag met allerlei voorkomende werkzaamheden. Daarnaast gaan ze in Paramaribo en in het binnenland voor de kinderen sportactiviteiten organiseren. Ook gaan de deelnemers bezoeken brengen aan organisaties die te maken hebben met ontwikkelingssamenwerking. Allemaal bezigheden om het land zo goed mogelijk te leren kennen. Natuurlijk is er ook tijd om te luieren, te zwemmen of de stad te bezoeken.

De deelnemersbijdrage is € 500,- pp, dat is inclusief voorbereidingstrainingen, visa, inentingen, reis en verblijf in Suriname en de kosten voor de presentaties na terugkomst in Nederland. Maar de deelnemers moeten zelf ook nog fondsenwervingsacties opzetten.

Beoogde vertrekdatum is 12 juli. Terugkomst is drie weken later op 2 augustus.

INFORMATIE OVER XPLORE

logo Xplore

Xplore is een subsidieprogramma voor uitwisseling en stage, voor jongeren tussen de 12 en 30 jaar. De afdeling Internationaal van het Nederlands Jeugdinstituut /NJi voert Xplore uit, samen met Plan Nederland. Met Kijk ons eens richt Unu Pikin zich op (jong)volwassenen tussen de 18 en 28 jaar die op zoek zijn naar een uitdaging.