stoeltjes

- Unu Pikin helpen in Nederland
- Vrijwilligerswerk in Suriname

EXTRA BIJDRAGE VOOR BASISGOEDEREN

de werkplaats met toegansgpoort vanaf de weg

Suriname is de laatste tijd in Nederland veel in het nieuws. In 2016 stond Suriname op nummer 3 van de landen met de hoogste inflatie, na Venezuela en Zuid-Soedan (bron: Stitasta). De Surinaamse dollar is in korte tijd enorm in waarde gedaald. In de winkels zijn de prijzen soms verdubbeld, omdat veel levensmiddelen worden geïmporteerd. De prijzen voor brandstof en elektriciteit zijn ook gestegen, waardoor de kosten van levensonderhoud nog meer zijn toegenomen.

De 45 basisgoederen van de lijst van het Ministerie van Handel en Industrie zouden ook voor mensen met een kleine beurs bereikbaar moeten zijn. De winkeliers moeten deze tegen een redelijke prijs aanbieden en mogen niet te veel winst maken. Alle basisgoederen samen kosten bijna € 100,-. Dat is veel meer dan de 'persoon met de kleine beurs' kan betalen.

De medewerkers van de sociale werkplaats hebben het, net als de meeste Surinamers, erg moeilijk. De medewerkers ontvangen een vergoeding als aanvulling op het huishoudgeld, maar door de koersval slaat dit bedrag nu geen deuk meer in een pakje boter.

Nu we het toch over boter hebben…. We willen de 25 medewerkers ondersteunen met de aanschaf van boter, blom en andere basisgoederen. Hierbij vragen we je om een extra bijdrage over te maken, zodat we voor iedereen een pakket met (bijna) alle 45 basisgoederen kunnen kopen!

Maak je bijdrage over op Rabobank NL08 RABO 0309986109, of in Suriname op Republic Bank 0197506522 (SRD) of 0197506603 (Euro) met vermelding van 'Extra bijdrage'.

NIEUWSBRIEF EN DONATIES

unu pikin nieuwsbrief Nieuwsbrief
Door je te abonneren op onze Nieuwsbrief steun je het werk van Unu Pikin. Voor €25,- per jaar ontvang je hem thuis. In de Nieuwsbrief brengen we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Je kan er voor kiezen de Nieuwsbrief per e-mail of per post te ontvangen. Opgeven kan door het sturen van een e-mail of brief. Zie de contactgegevens voor de adressen.

donaties
Uiteraard kan je het werk van Unu Pikin steunen door middel van een donatie. Hierbij is elk bedrag welkom. Bij de contactgegevens zie je ons rekeningnummer staan. Klik HIER om online te doneren.

WE WANT YOU!
we want you
Stichting Unu Pikin is voor een belangrijk deel afhankelijk van donaties en schenkingen. Gelukkig hebben we trouwe donateurs, maar toch is er behoefte aan meer. Meer projecten, meer medewerkers en daar is meer geld voor nodig.

We want YOU: Jij kunt een fondsenwervingsactie organiseren en zo het werk van Unu Pikin steunen! Iets groots vb een sponsorloop, maar ook iets kleiners, zoals een benefietmaaltijd-aan-huis, de collecte in de kerk of een kerststukjesverkoping, met takken uit eigen tuin. Ideeën genoeg!

UNU PIKIN HELPEN IN NEDERLAND

Wil je het werk van Unu Pikin ondersteunen in Nederland? Aarzel dan niet en stuur ons een berichtje. Je kunt bijvoorbeeld een kort project doen zoals een fondsenwervingsactie met de vereniging of school. Maar je kunt ook een infokraam beheren, helpen bij het benaderen van fondsen of plaatsnemen in het bestuur. Meer dan genoeg mogelijkheden dus!

Wat je er voor terug krijgt? Op de eerste plaats gewoon een goed gevoel dat je iets doet voor kinderen die het kunnen gebruiken. Verder weet je door je betrokkenheid bij Unu Pikin precies waar het geld aan wordt uitgegeven, word je op de hoogte gehouden van het wel en wee in Suriname, en... je hebt er een leuk adresje bij om op visite te gaan!

VRIJWILLIGERSWERK IN SURINAME

Unu Pikin krijgt regelmatig de hulp van vrijwilligers uit Nederland. Ze combineren een reis naar een mooi land met zinvol werk. Hier volgen enkele voorbeelden.

Jan in de fietsenwerkplaats

Jan (zie foto) heeft al een paar keer vrijwilligerswerk gedaan bij Unu Pikin. Hij heeft op de fietsenafdeling en op de meubelafdeling geholpen. Daar heeft hij meegewerkt aan de opdrachten en een les over schilderen en verfsoorten gegeven.

Marion heeft 3 maanden iedere dag tot 2 uur in de werkplaats geschuurd, gemenied en geschilderd. Daarna trok ze er met haar fiets op uit om eerst te gaan zwemmen en naar de Waterkant te gaan. Daar heeft Marion ook nog vrijwilligerswerk gedaan, door bij één van de eethuisjes een schommelbank op te knappen, en de handkar van de worstenverkoper van een frisse kleur te voorzien.

Mieke is 3 maanden komen helpen. Mieke heeft veel dozen met boeken uitgepakt en de boeken op leesniveau gesorteerd. Zo gaan de boeken naar de juiste school. Ze is ook mee geweest naar diverse scholen en heeft geholpen met het inkopen doen voor de werkplaats.

Zelf ook enthousiast geworden? Neem contact met ons op en we bekijken de mogelijkheden!